Blog - Jak i gdzie sprzedawać obrazy w Internec...

  powrót

Jak i gdzie sprzedawać obrazy w Internecie?

20 Maja 2025

Jak i gdzie sprzedawać obrazy w Internecie?

Sprzedaż sztuki przeszła w ostatnich latach dosyć sporą rewolucję i stała się powszechnie dostępna dla większego grona potencjalnych odbiorców. Tradycyjne formy sprzedaży oczywiście również nie radzą sobie najgorzej — w wielu przypadkach jednak wymagają znacznie większego zaangażowania i czasu artystów poświęconego na promocję dzieł w przestrzeni publicznej. Taka promocja też nie zawsze jest prosta — często wymaga dodatkowych formalności, np. odpowiednich zgód od urzędów miasta lub gmin. Obecnie jednak istnieją rozwiązania, które mogą skutecznie pomóc, zwłaszcza młodym artystom, trafić do grona potencjalnych odbiorców ich sztuki. Przyjrzyjmy się zatem, gdzie sprzedawać obrazy i jak robić to z sensem.

Gdzie sprzedawać obrazy w Internecie?

Wielu początkujących artystów zdaje sobie sprawę z potęgi cyfrowego świata, jednak równie wielu zadaje sobie pytanie, gdzie sprzedawać obrazy w Internecie, aby miały one szansę dotrzeć do potencjalnych odbiorców? Możliwości w obecnych czasach, gdzie Internet zaciera pewne granice pomiędzy prawdziwym światem a światem online, jest wiele, a do najpopularniejszych sposobów należą między innymi:

  • Własny sklep internetowy, strona lub blog — To rozwiązanie może sprawdzić się zwłaszcza wtedy, gdy chcesz działać wyłącznie na własną rękę i mieć pełną kontrolę nad tym, jak Twoje prace się prezentują i jak przedstawiasz się Ty jako artysta. Własny blog lub strona internetowa, która może mieć funkcję również sklepu, to pomysł, który może wydawać się naprawdę dobry, ale wielu młodych artystów zapomina o tym, że wypromowanie swoich dzieł w taki sposób nie zawsze jest łatwym zadaniem. Duża konkurencyjność w branży, brak znanego nazwiska lub systematyczności może skutkować... brakiem sprzedaży i zainteresowanych. Trzeba również pamiętać o koniecznych opłatach związanych z prowadzeniem takiej strony jak chociażby opłata za hosting czy domenę. Zdobycie widoczności w Internecie poprzez blog, czy stronę może zająć wiele miesięcy pracy i nierzadko potrzebować aktywnego wsparcia marketingowego. 
  • Profil artysty w popularnych social mediach — Prowadzenie profilu w tzw. socialach, to również popularny sposób zarówno wśród początkujących, jak i doświadczonych artystów. Najczęściej możemy spotkać się tutaj z profilami na popularnym Instagramie, który pozwala nie tylko na dodawanie zdjęć, ale również krótkich filmików, tzw. rolek. Możesz stworzyć własne portfolio artystyczne, a dodatkowo pokazać siebie jako artystę, przedstawić potencjalnym nabywcom proces twórczy, czy nawiązywać z odbiorcami relację. Wymagać to jednak może dużej aktywności. Nie zawsze też algorytmy pokażą właśnie Twoje obrazy. Prowadzenie popularnego profilu w social mediach to czasem wręcz druga praca. Większość takich platform nie ma też własnego systemu sprzedaży, więc musisz o wszystko zadbać sam. 
  • Dedykowana dla artystów Galeria Sztuki Online — Utworzenie własnego konta w Internetowej Galerii Sztuki jest bardzo polecanym działaniem, zwłaszcza jeśli dopiero zaczynasz swoją artystyczną ścieżkę, z której chciałbyś zrobić dobre źródło dochodu. W galeriach dedykowanych dla artystów takich jak Apeiron Arte zyskujesz możliwość zarządzania własnym, intuicyjnym panelem sprzedawcy. Możesz tworzyć własne kolekcje, a dzięki rozwojowi platformy Twoja sztuka może zostać zauważona. W dodatku konto zakładasz za darmo, obrazy wystawiasz za darmo, a jeśli chcesz, możesz wykupić dodatkowo polecanie Twoich dzieł, co nie jest oczywiście obowiązkiem, ale zwiększa Twoją szansę na promocję. Jeśli wciąż zastanawiasz się, gdzie sprzedawać obrazy w Internecie, zwłaszcza jeśli jesteś początkującym artystą, to wypróbuj na własnej skórze sprzedaż na Platformie Twórczej Sprzedaży i przekonaj się sam, dlaczego warto postawić właśnie na to rozwiązanie.

Jak sprzedawać obrazy w Internecie? Kilka praktycznych porad o promocji sztuki

Wiesz już, gdzie sprzedawać obrazy w Internecie, ale pytanie jeszcze, jak to robić, aby trafić do potencjalnych nabywców? Oto kilka praktycznych porad o promocji sztuki, które mogą pomóc Ci lepiej przedstawiać Twoje prace:

  • Rób dobre zdjęcia swoich prac. — Używaj naturalnego światła i staraj się wykonywać wyraźne fotografie. Dobrze prezentujące się zdjęcia obrazów mają szansę zainteresować potencjalnych nabywców. Staraj się jednak robić zdjęcia dzieł tak, aby pokazać, jakie są naprawdę. Zbytnie podkoloryzowanie czy nadawanie specjalnych efektów niekoniecznie będzie dobrym pomysłem.
  • Dodawaj opisy, które przyciągają. — Pamiętaj, że nie tylko obraz ma szansę trafić do potencjalnych odbiorców. Słowa mają moc i możesz śmiało je wykorzystywać, aby przedstawić siebie jako artystę, lub przedstawić swoje dzieło, opisując proces twórczy.
  • Stwórz ciekawe, artystyczne portfolio. — To, jakie prace dodajesz, zależy od Ciebie. Warto jednak wybierać obrazy, z których jesteś naprawdę dumny. To, jakie obrazy prezentujesz, dużo będzie mówić o Tobie jako o artyście. To od Ciebie zależy, jak Twoi być może przyszli Klienci Cię zapamiętają.

Chcesz dowiedzieć się więcej o promocji sztuki? Sprawdź nasz artykuł: Promocja sztuki — czyli jak zarabiać na pasji? Poradnik dla młodych artystów

Dlaczego warto sprzedawać obrazy w Internecie? Korzyści płynące ze sprzedaży online

Korzyści płynących ze sprzedaży obrazów online jest wiele — przede wszystkim jednak przodują dwie główne zalety. Po pierwsze, sprzedając swoje dzieła online, masz okazję trafić do znacznie większego grona odbiorców, niż gdybyś robił to chociażby w sposób tradycyjny. Internet to potężne narzędzie, które pozwala na docieranie do znacznie większej ilości potencjalnych nabywców. Promocja sztuki w Internecie również odbywać się może na znacznie szerszą skalę. Możesz stworzyć własne portfolio online, czynnie działać w social mediach, czy stworzyć własną stronę internetową i budować jej widoczność. Możesz także skorzystać z profesjonalnej platformy dla artystów. Internetowa Galeria Sztuki to często jeden z pierwszych wyborów, zwłaszcza wśród młodych, początkujących artystów.

Drugą korzyścią płynącą ze sprzedaży obrazów w Internecie jest oszczędność czasu. Tak naprawdę musisz go przeznaczyć tylko na przygotowanie swojej oferty. Owszem, to zadanie również wymaga pewnego czasu — w końcu chcesz, aby potencjalni odbiorcy zapamiętali Cię z najlepszych prac. Pragniesz trafiać do odpowiednich osób, tworzyć sztukę dla ludzi, którzy ją zrozumieją lub zafascynują się nią tak bardzo, że kupią Twoje dzieła. Tworzenie portfolio wymaga czasu, jednak ogólna sprzedaż w Internecie pozwala Ci zaoszczędzić go dużo więcej — możesz ten czas poświęcić na dalsze doskonalenie swych umiejętności i tworzenie unikalnych obrazów. Dzieła wystawione w Internecie tak naprawdę mogą sprzedawać się 24/7 — nie jest wymagany Twój czynny udział w tym procesie, w przeciwieństwie do np. tradycyjnej sprzedaży w przestrzeniach publicznych. Ta oszczędność czasu bardzo artystów zachęca do korzystania z dobroci cyfrowego świata. 

 

Inne artykuły: